Critical Mass - brigások a bringásokért

Két keréken.

Idén is megrendezték a Critical Mass-hez kapcsolódó dél-budai kerékpáros felvonulást, melyhez ezúttal a XXII. Kerület, Budaörs és Érd bringásai is csatlakoztak, így összesen 200-an tekertek aznap.

Az Újbuda Önkormányzata által is támogatott megmozdulás az Etele térről indult, a csoport két keréken bejárta a kerület néhány főbb útvonalát. A felvonulás célja a kerékpáros közlekedés népszerűsítése volt, illetve a szervezők fel akarták hívni a döntéshozók figyelmét a bringások problémáira.

Az utóbbi években valóban egyre több kerékpárút épült a fővárosban és ezen belül Újbudán is. Erre azonban nagy szükség is van, hiszen jó hír, hogy az elmúlt időszakban minden esztendőben megduplázódik a két keréken közlekedők aránya. Ha viszont egy közelebbi, a miénkéhez szerkezetileg hasonló várossal összevetjük Budapestet, akkor igen nagy a lemaradásunk "kerékpárút-ügyileg".

Ebben a tekintetben az álomországnak Hollandia számít, ahol átlagosan a közlekedők 20 százalék jár kerékpárral, sőt a tulipán hazájában vannak olyan települések, ahol ez az arány meghaladja az 50 százalékot is. Mi, a magunk 3 százalékával nagyon a sor végén kullogunk - mondta Bajomi Bálint a Magyar Kerékpárosklub Dél-budai Területi Csoportjának titkára.

A szervezet régóta küzd a meglévő kerékpárutak megmentéséért, és újak építéséért. A megmozdulással most Újbudán két kerékpárút megépítése, és egy 200 méteres útszakasz megmentése mellett szólaltak fel. Az egyik a Bartók Béla út belső szakasza, ahol az önkormányzat egy kulturális városközpont kialakítását tervezi.

Ez kiváló lehetőség lenne a bringások számára, hiszen a forgalomcsökkentés miatt 2x1 sávot megszűntetnének a szakemberek - egyébként a Bartók Béla út külső szakaszán már van kerékpárút.

A másik kérdés, a 4-es metró építésének vonzáskörzetében a Budaörsi út - M1-M7-es autópálya - Sasadi út - Kelenföldi pályaudvar csomópont átépítése. A kerületi szervezet már 2006-ban kérte, hogy a csomópont átépítésénél létesüljön átkelési lehetőség az autópálya alatt vagy felett, és az imént említett kerékpárutat is vegyék figyelembe a tervezéskor.

Tavaly tavasz óta a Magyar Kerékpárosklub Dél-Budai Területi Csoportja rendszeresen egyeztet a kerületi önkormányzattal és a tervező Főmterv-vel a témában. Eddig pozitív visszajelzéseket kaptak, az általuk eddig látott több tervváltozatban szerepeltek a kerékpáros kapcsolatok is.

A klub ezek után igencsak megdöbbent, amikor április elején a Főmterv-nél megtekintették a legújabb munkaközi anyagot. A tervből ugyanis teljesen kihagyták a kerékpáros létesítményeket, sőt, a főváros által nemrégiben épített, a Budaörsi út mellett haladó kerékpárutat kétszáz méter hosszban megszűntetnék - mesélte Bajomi Bálint.

Fodor Vince alpolgármester, aki maga is szeret két keréken közlekedni - a megmozduláson is kerékpárra ült - támogatja a terveket és segítségéről biztosította a szervezetet. Elmondta, hogy mivel a Kulturális városközpont kialakítása kezdeti stádiumban van, még nem vagyunk késésben.

A Budaörsi út térségének kérdése sem eldöntött még - a hivatal a főváros felé továbbította a kérést. Az önkormányzatnak, mint első fokú műszaki szakhatóságnak van beleszólása az ügyben, ezért mindent megtesznek, hogy a tervek végső változata a kerékpárosok számra is megnyugtató legyen.

Magyar Kerékpárosklub ezt a kérését továbbította a Főmterv-nek és a fővárosnak is, ők is ígéretet tettek arra, hogy a tervezéskor figyelembe veszik a kerékpárosok érdekeit is.

Huszák Nina - Újbuda TV (2008. 04. 24.)

© 2013-2018 - BUDAPEST FŐVÁROS XI. KERÜLET ÚJBUDA ÖNKORMÁNYZATA